R.I.P. Robin Day

Robin Day s’est éteint le 9 novembre, âgé de 95 ans. Il est le designer britannique le plus populaire du 20e siècle, grâce à sa révolutionnaire chaise Prolyprop pour Hille, vendue (et toujours éditée) à plus de 14 millions d’exemplaires dans le monde. Aussi douée et acclamée que son mari, sa designer textile d’épouse, Lucienne (disparue en début d’année, mais plus que jamais actuelle) et lui-même se sont rapidement trouvés affublés du surnom des “Eames anglais”. Brillants, innovateurs, très “visibles”, collaborant parfois avec les mêmes firmes que leurs comparses américains : la comparaison s’arrête ici, puisque, contrairement aux Eames, Robin et Lucienne ont rarement travaillé ensemble.

Robin Day has died on November 9th, aged 95. The most successful British furniture designer of the 20th Century, his Polyprop chair for Hille has been sold in excess of 14 million pieces all over the planet. His equally successful and stylish wife, textile designer Lucienne (who passed away earlier this year) and himself were even dubbed the “British Eames”, in regards to the innovative quality of their work. Though both were designers, they rarely worked together, contrary to the Eames team. They met in the late 1930’s when studying at the Royal College of Art, in London. They graduated in 1938, and Robin set up his own studio ten years later. The RCA did not, at that time, offered practical courses in fuctionnal design, but somehow gave Day the impulse to develop his interest in Architecture, a discipline which, from that moment on, played a major part in his creation process.

Véritable tournant dans la carrière de Robin Day, le designer emporte en 1948 le premier prix d’un concours organisé par le MoMA de New York. L’un des juges de l’International Competition for Low-Cost Furniture est Mies van der Rohe en personne. Charles Eames, qui participe également, écope de la deuxième place. Dans le climat austère de l’après-guerre, la reconnaissance de son travail est considérée par les designers britanniques comme un encouragement général : la jeune génération a donc un rôle important à jouer dans la reconstruction du pays.

« Nous étions alors nombreux à considérer que le champ du design s’étendait bien au-delà des limites de notre profession: nous étions dévoués, mus par l’esprit de compétition et un zèle évangélique », explique Robin Day quelques décennies plus tard. Pour le designer, les années 1950 marquent la fin d’une ère : celle du mobilier bourgeois, encombrant et lourd. Il doit désormais se focaliser sur la fonction. « Les choses doivent fonctionner proprement. L’étude des techniques, des matériaux et des tenants économiques est importante. En prime, une touche de poésie et de beauté dans les lignes. Mais l’aspect pratique demeure essentiel : sans lui, le design est une perte de temps », confie en 2005 le designer, alors âgé de 90 ans, au magazine Icon. Le polypropylène, matière thermoplastique découverte en 1954, lui apporte la solution : la chaise Polyprop pour Hille débarque en points de vente dès 1963. La Polyprop est bientôt déclinée en fauteuil, en chaise d’écolier, en version d’extérieur. Le reste appartient à l’histoire.

Robin Day’s breakthrough occurred in 1948 when he won first prize for storage furniture in a high-profile international competition organised by the Museum of Modern Art in New York. One of the judges of the International Competition for Low-Cost Furniture was Mies van der Rohe himself. Charles Eames, who had also participated, came second. In the post Second World War austerity, it was perceived as pure encouragement towards the development of British design: clearly, young designers had a key role to play into the healing process of their country.

« To many of us then, design was more than just a profession -we were dedicated, competitive and filled with evangelical zeal, » explained Robin Day decades later. To the designer, the 1950’s marked the end of an era: cumbersome, heavy pieces of furniture were made irrelevant. Furniture had to be functional above all. « Things should work well; they should function. Construction techniques, materials and economics are relevant. Along with that, hopefully, some poetry and pleasantness in terms of looks. But these practical things are essential. Without it design is a waste of time, » said Day in a 2005 interview with Icon magazine. Polypropylene, a thermoplastic inveted in 1954, provided him just what he was looking for: the Polyprop chair was released in 1963. Variations were imagined from the original model: an armchair, a school chair, and outdoor one. The rest, as they say, is History.

(source The Guardian)

(regarder la vidéo / watch video Contemporary Days: the Design of Robin & Lucienne Day)




Contemporary Days: The Designs of Lucienne & Robin Day


Comments

3

Something to Say?

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.