Color moves, Sonia Delaunay – Cooper-Hewitt, National Design Museum

Elle drappait les femmes de peintures abstraites, envoyait le Modernisme à la plage, habillait les acteurs des films de Man Ray et des pièces de Tristan Tzara de “poèmes qui se meuvent”. De Sonia Delaunay (1885-1979), son ami André Breton, chantre du Surréalisme, déclarait dès 1905 qu’elle “traitait les couleurs comme des bâtons de dynamite, les faisant exploser pour faire jaillir la lumière”.

She wrapped women into abstract paintings, sent Modernism to the beach, dressed actors of Man Ray’s films and Tristan Tzara’s plays into “moving poems”. Of Sonia Delaunay (1885-1979), her friend André Derain said, as soon as 1905, that she “treated colors like sticks of dynamite, exploding them to produce light.”


Sonia (née Terk, elle avait vu le jour en Ukraine), épouse du peintre Robert Delaunay, s’était prise de passion pour la théorie des couleurs développée par Chevreul en 1839. Le Simultanéisme allait devenir le fil rouge de ses expériences variées, comme les quelque 300 pièces exposées à New York au Cooper-Hewitt, National Design Museum, le racontent.

Ukrainian-born Sonia (née Terk), wife of painter Robert Delaunay, was passionate about the theory developped in 1839 by chemist Chevreul. Simultanéisme was to be the common thread to her various experiences, as demonstrates no less than 300 pieces displayed at the Cooper-Hewitt, National Design Museum in New York.

“Color Moves, Art & Fashion by Sonia Delaunay”, Cooper-Hewitt National Design Museum, NY (until June 19th)


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